A trip around the Art Factory
26 March 2012
There has been much anticipation in Catania, Italy, for the second edition of Art Factory at the Ciminiere center. I begin to immerse myself in all kinds of colors, paintings, prints and sculptures, on two floors of exhibition.

Although there is a general satisfaction among visitors, I am personally a little puzzled about what is going on. I will try to explain.. Undoubtedly there is more painting and less photography this year, to which an art critic exclaims "thank goodness! Finally we don't have to watch that fake art called Marina Abramovic." I wait for him to finish...and remain silent, being a person brought up in the performer's school of thought.

I note from a distance the booth "Cultural Park Farm," I enter and read "jesus is coming be generous," it might be conceptually good, but only for two seconds. Hoping there was something within of substance, I check, but then exit the booth in record time, perplexed and bewildered by marketing ploys placed alongside art which I do not appreciate.

Finally I begin to see the 'light' when I find myself in front of the beauty of photographs by Tania Brassesco and Lazlo Passi Norberto, such as 'Nude Veritas', enchanted and in wonder at the elegance of this work. I am delighted to see large works by Robert Kusterle, with their soft chiaro-scuro, excellent greys, and subjects full of gentle charm. Carla Bedini's paintings excited me most: immense, powerful and strong enough to literally block me for 5 minutes infront of each work. Setting aside Bedini's supremacy, I watch the standby state of subjects painted by Monica Castanys, how wonderful is the fullness and color of the figure's back, that speaks more than any look ever could. Other artists such as Domenico Granci, Luigi Ontani, Giovanni Motta, J&peg, Galimberti, Margherita Martinelli lock my gaze for more than 2 minutes. I walk towards the exit with a bittersweet taste in my mouth (and eyes), at the same time full of art and free of superflous thoughts.

And I ask you:
Does the old rivalry between painting and photography still exist? Or does being contemporary today confirm art's eclecticism?
Let me know.

Photographs:
1) Logo Art Factory
2) Cultural Park Farm
3) Photography "Nuda Veritas" by Tania Brassesco and Lazlo Passi Norberto
4) Photograph of Roberto Kusterle
5) Painting of Carla Bedini (work not exposed to the factory)
6) Printing on PVC + pictorial contribution of J & Peg
7)Monica Castanys
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Comments 6

Benedetta Spagnuolo | Critic - Art Curator
12 years ago
Marco, infatti se solo si conoscesse meglio tutta la storia dell'arte e qualcosa in più dell'arte contemporanea magari non si darebbero conclusioni affrettate, e sopratutto magari prima di giudicare guardassero un po cosa hanno davanti.
Chi non conosce passato e presente non può intuire un futuro per l'arte.
Grazie del tuo punto di vista Marco!
Marco Lanzotti
12 years ago
Cerco di mettere carne al fuoco. rileggendo il tuo scritto mi sono ovviamente soffermato sull'affermazione di quel critico, penso un po' snob perché solitamente lo sono (luogo comune?), e mi viene da pensare che con minimo di conoscenza di storia dell'arte si intuisce che si è sempre cercato di rendere più facile e immediata la tecnica, per quanto possibile, per avere una più ampia divulgazione: Se non so tenere in mano un pennello nulla mi vieta di usare un altro mezzo per fare arte. Portando all'eccesso la "vera" arte si dovrebbe fermare alla Cappella Sistina.
Benedetta Spagnuolo | Critic - Art Curator
12 years ago
Ottima osservazione Marco!Grazie..
Marco Lanzotti
12 years ago
Dico la mia da pragmatico artigiano: le arti, pittura e fotografia ma non solo, sono mezzi che esprimono uno stato d'animo e trasmettono un'emozione, almeno questo dovrebbe essere l'intento. La difficoltà tecnica è personale, credo in quello che chiamano "talento".
Benedetta Spagnuolo | Critic - Art Curator
12 years ago
la parola tempo ha sempre creato degli squilibri..sia sul concetto di era/epoca che si tempo imminente...
ferdinando sorbo
12 years ago
pochi hanno occhi per vedere il proprio tempo....anche in qui gli occhi-mente-spirito sono rivolti all'indietro....

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